Deze website maakt gebruik van cookies om onze diensten te leveren. Door gebruik te maken van onze website, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer informatie over onze cookie policy. Via de browserinstellingen op uw computer kan u geplaatste cookies verwijderen en het plaatsen van nieuwe cookies weigeren. Raadpleeg voor de wijze waarop de helpfunctie van uw browser.

Ysebaert

Interventievoertuig voor elektrische wagens

De onderzoeksgroep E&A van de KAHO Sint-Lieven werd door de VAB gevraagd om een interventievoertuig te ontwikkelen in samenwerking met een aantal industriële partners. Het interventievoertuig moet op een zeer ecologische en efficiënte manier gestrande elektrische voertuigen kunnen depanneren en voldoen aan drie voorwaarden:

  • Het interventievoertuig rijdt op aardgas (CNG) i.p.v. diesel
  • Aan boord van het interventievoertuig bevindt zich een batterijpack met voldoende groene energie voor de pechverhelping van vier elektrische wagens
  • Bijkomende energie kan uit koolzaadolie gehaald worden door een bijzonder efficiënt hybride stroomaggregaat dat zich eveneens aan boord van het interventievoertuig bevindt

Het lithium batterij pack bestaat uit 16 LiFeYPo4 lithium cellen van 3.2V met een energieopslag van 20,5kWh op 48VDC. Het lithium batterij pack wordt opgeladen door 3 krachtige omvormer/laders type Quattro 48/8000 (Victron Energy) waardoor het  laden zich beperkt tot 4 uur. De Quattro’s worden daarbij gevoed door het stroomaggregaat. Om de batterij van de gestrande elektrische wagens te laden, doen de Quattro’s dienst als omvormer om de snelladers van stroom te voorzien. Het systeem is langs de AC-kant opgezet als een 3-fase 3x400V+N net.    

Ysebaert leverde het energiesysteem dat in samenwerking met KAHO Sint-Lieven werd ontworpen en ingebouwd.