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Dans le cas d’un système off-grid (non relié au réseau), vous êtes totalement déconnecté du réseau. Vous produisez vous-même votre électricité grâce à des panneaux photovoltaïques, par exemple. Cette énergie est stockée dans des batteries et vous pouvez l’utiliser quand vous en avez besoin. Dans la pratique, la déconnexion du réseau n’est pas toujours réaliste en Europe occidentale, car nous ne pouvons pas produire suffisamment d’électricité en hiver. C’est pourquoi on opte souvent pour un système on-grid (relié au réseau) : le consommateur reste connecté au réseau, qu’il peut toujours solliciter en cas de besoin.

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Un smart grid est un réseau intelligent qui permet aussi aux particuliers de vendre de l’énergie. L’approvisionnement en énergie était autrefois assuré par les centrales électriques. Mais l’avènement des panneaux photovoltaïque a changé la donne. Les fournisseurs d’énergie et les consommateurs peuvent se suppléer de manière flexible. À la clé ? Un apport d’électricité efficace et durable qui permet de mieux faire face aux pics de demande.  
Le concept de « demande active » constitue la solution la plus prometteuse dans le cadre d’un smart grid. La demande active consiste à exploiter la flexibilité de la consommation d’énergie pour modifier le principe de conduite. Le consommateur adaptera sa consommation énergétique à la disponibilité du vent et du soleil et aux limitations du réseau de distribution. La disponibilité/production de l’énergie passe donc avant la consommation énergétique. Un exemple : la mise en marche de vos électroménagers (lave-vaisselle, lave-linge, chauffe-eau...) au moment où votre batterie domestique est chargée et où il reste de l’énergie solaire.

La capacité nominale des batteries AGM et GEL « deep cycle » de Victron est donnée pour une décharge en 20 heures, soit pour un courant de décharge de 0,05 C. La capacité effective diminue pour des décharges plus rapides à intensités élevées (voir tableau). La réduction de capacité sera encore plus rapide avec des consommateurs à puissance constante comme les convertisseurs.

Les batteries au lithium peuvent être déchargées à 100 %, bien qu’en réalité, elles ne le seront qu’à 80 ou 90 %.

AGM (membrane en fibre de verre absorbante) : ces batteries conviennent particulièrement à la fourniture de courants très élevés pendant de courtes durées. Elles sont idéales pour les treuils, les propulseurs d’étrave, les convertisseurs lourds, etc. Elles sont, en outre, moins chères que les batteries au lithium ou à l’eau salée, par exemple.

GEL : dotées d’une résistance interne supérieure, ces batteries conviennent particulièrement aux décharges multiples ; 600 cycles à décharge de 50 %. Ces batteries sont idéales en cas de décharges fréquentes et profondes, lorsqu’une longue durée de vie est requise.

Lithium : une batterie LFP ne doit pas forcément être rechargée complètement. Elle affichera même une plus longue durée de vie si elle n’est rechargée que partiellement. Il s’agit d’un gros avantage par rapport aux batteries au plomb-acide. Ces batteries sont dès lors idéales pour les systèmes à énergie solaire. 

Autres avantages : large plage de températures de fonctionnement, excellentes performances en cycles, faible résistance interne et haute efficacité. L’efficacité énergétique aller-retour (décharge de 100 % à 0 % et retour à 100 % de charge) d’une batterie au plomb moyenne est de 80 %, contre 92 % pour une batterie LFP. Les batteries au lithium sont, en outre, 70 % plus légères et plus compactes.
Les batteries LFP coûtent cher par rapport aux batteries au plomb. Mais pour les applications exigeantes, le prix d’achat élevé sera largement compensé par la durée de vie prolongée, la fiabilité supérieure et l’excellente efficacité.

Batterie à l’eau salée : la technologie de l’eau salée est le mode de stockage de l’énergie le plus sûr et le plus écologique. Les batteries à l’eau salée sont conçues pour fonctionner infailliblement pendant des années dans des applications stationnaires. Leur point faible ? Elles coûtent plus cher et sont plus lourdes que les autres batteries. Elles sont aussi moins efficaces.

A temperature sensor must always be connected to the negative pole of the battery.

When multiple batteries are connected in parallel and / or series, the temperature sensor is only connected to the negative pole from which the battery cable departs.

If multiple devices (Multi, Quattro, ...) are connected in parallel or 3-phase, only one temperature sensor is connected to the master unit.

A connection in series is been made when the power, supplied to or taken from the batteries, becomes very high and resistance of the wiring could be a problem. For the correct functioning of the batteries connected in series it is very important that performances of the connected batteries are equal. This means the batteries have to be taken into service as a "set" of the same age and type. Mixing battery types causes trouble because the smaller one is overcharged and the bigger one is starved and will lose capacity.

For instance:

2 batteries 12V / 120Ah in series become a 24V / 120Ah system.

Schematic representation

When making a connection in parallel, special attention is needed for the cabling used. It is of the utmost importance that all the wires from terminal to the central conductor are of the same length. A difference in lenght means a difference in resistance which results in an undercharged battery on one end of the chain and an overcharged battery on the other end.

For instance:

2 batteries 12V / 120Ah in parallel become a 12V / 240Ah system.

Schematic representation

With a series/parallel connection 2 x 2 batteries are first connected in series.Then these 2 groups are connected in parallel.

4 batteries of 12V / 120Ah become a system of 24V / 240Ah.

A very important but often forgotten part in a series/parallel connection is the so-called compensation cable.
This cable, mounted between the series strings, takes care of voltage differences over both strings by equalisation. In an ideal situation, with 100% identical batteries, this cable is currentless.

Schematic representation

The wiring between battery and charger or inverter has to match the highest current possible. Thin cables get hot on high currents and cause a voltage loss. The voltage supplied to the battery is lower and charging takes more time.

The optimal diameter for the cable is:
charge or discharge current x 0,25 x metres cable

For example for a 50A charger with 2 metres of cable this is:
50 x 0,25 x 2 = 25mm².

When choosing between different standard diametres always take the thicker one.

This table gives an indication on the size of battery cables.

The best charging current lies between 10 and 20% of the C20 battery capacity. For a 12V 200Ah battery this is between 20A and 40A.

When charging batteries temperature of the battery and the environment is of importance.The gassing voltage and consequently the optimum absorption and float voltages are inversely proportional to temperature. This means that in case of a fixed charging voltage a cold battery will be insufficiently charged and a hot battery will be overcharged.
The charging voltage, as quoted by European battery manufacturers, applies at 20°C battery temperature and may be kept constant as long as the temperature of the battery remains reasonably constant (15°C to 25°C). Outside this temperature range temperature compensation is important, and must be implemented.

The function "Voltage Sense" on the Victron Energy chargers compensates the voltage drop in the cables / fuses /connection points. The wires should go straight from the charger to the battery.

Inverters and Multi's are safety class I products that are supplied with a ground terminal for safety purposes.

Its AC in- and output terminals and grounding point on the outside of the product must be provided with an uninterruptable grounding point for safety purposes.

  1. The Phoenix Inverter Compact has a free floating AC output. The grounding point located externally on the product must be used to ground the chassis. The neutral output wire must be connected to ground to ensure proper functioning of a GFCI (Ground Fault Circuit Interrupter).
  2. Phoenix Multi / MultiPlus Compact / Quattro: the output neutral wire will automatically be bonded to the chassis when no external AC source is available (backfeed / safety relay open and product running in inverter mode). When an external AC source is provided, the ground relay opens before closure of the backfeed / safety relay. Once closed, the backfeed / safety relay ensures that the neutral to ground bond is provided by the external AC source. This is to ensure proper functioning of a GFCI to be installed in the AC output of the Multi/MultiPlus.
  • In a fixed (for example terrestrial) installation an uninterrupted chassis ground may be provided by the AC input ground wire.
  • In case of a mobile installation (connection to input AC with a shore power cord), the ground connection is lost when the shore power cord is unplugged. In this case the chassis of the product or the on - board section of the input ground wire must be connected to the frame (of the vehicle) or the ground plate or hull (of a boat).
  • Marine applications: due to the potential for galvanic corrosion it is in general not acceptable to connect the shore side ground to the ground plate or hull of the boat. The proper and safe solution is to install an isolation transformer.

YES, up to 5 Phoenix Inverters 3000VA can be connected in parallel to increase the output power. "Small" inverters do not have this feature and will be damaged when connecting an AC source to the output.

Multi's and Quatrro's have a "Power Assist" function and synchronize their output to the shore and/or generator output; in this way up to 6 units can be connected in parallel with an inverter power of 45kW/54kVA and a charge current of 420A.

This is only possible with the same types of units, different types can not be paralleled.

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