Deze website maakt gebruik van cookies om onze diensten te leveren. Door gebruik te maken van onze website, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer informatie over onze cookie policy. Via de browserinstellingen op uw computer kan u geplaatste cookies verwijderen en het plaatsen van nieuwe cookies weigeren. Raadpleeg voor de wijze waarop de helpfunctie van uw browser.

Ysebaert

Interventievoertuig voor elektrische wagens

De onderzoeksgroep E&A van de KAHO Sint-Lieven werd door de VAB gevraagd om een interventievoertuig te ontwikkelen in samenwerking met een aantal industriële partners. Het interventievoertuig moet op een zeer ecologische en efficiënte manier gestrande elektrische voertuigen kunnen depanneren en voldoen aan drie voorwaarden:

  • Het interventievoertuig rijdt op aardgas (CNG) i.p.v. diesel
  • Aan boord van het interventievoertuig bevindt zich een batterijpack met voldoende groene energie voor de pechverhelping van vier elektrische wagens
  • Bijkomende energie kan uit koolzaadolie gehaald worden door een bijzonder efficiënt hybride stroomaggregaat dat zich eveneens aan boord van het interventievoertuig bevindt

Het lithium batterij pack bestaat uit 16 LiFeYPo4 lithium cellen van 3.2V met een energieopslag van 20,5kWh op 48VDC. Het lithium batterij pack wordt opgeladen door 3 krachtige omvormer/laders type Quattro 48/8000 (Victron Energy) waardoor het  laden zich beperkt tot 4 uur. De Quattro’s worden daarbij gevoed door het stroomaggregaat. Om de batterij van de gestrande elektrische wagens te laden, doen de Quattro’s dienst als omvormer om de snelladers van stroom te voorzien. Het systeem is langs de AC-kant opgezet als een 3-fase 3x400V+N net.    

Ysebaert leverde het energiesysteem dat in samenwerking met KAHO Sint-Lieven werd ontworpen en ingebouwd.

SUV met highspeed camera’s en lithium power pack

Voor de inbouw in een hybride SUV zocht het bedrijf WIM ROBBERECHTS & Co een compact en krachtig autonoom energiesysteem. De vereiste was om 2 highspeed camera’s inclusief de nodige video- en zendapparatuur gedurende 5 tot 6 uur van stroom te voorzien. Tijdens onze eerste meeting was het al snel duidelijk dat een energiesysteem met loodbatterijen te groot en te zwaar zou zijn voor de wagen. De loodbatterijen hadden een gewicht van 560 kg en er bleef geen plaats over om de overige apparatuur in te bouwen. De keuze voor een lithium batterij pack van Ysebaert was snel gemaakt; het gewicht van het lithium batterij pack bedraagt 189 kg (24Vdc/700Ah (17 kW). Een omvormer/lader type Quattro 24V/5000VA van Victron Energy zorgt voor het nodige vermogen om alle apparatuur te voorzien van 230V. De lithium batterijen worden door de Quattro in een sneltempo weer geladen. Twee wagens zijn uitgerust met een lithium power pack van 24V/400AH  11kW, de derde met een pack van 24V/700Ah (17kW).

Ysebaert stond in voor de studie, assemblage en installatie van het systeem in de voertuigen.

Nautitech Catamaran uitgerust met een hybride energiesysteem

Voor een state-of-the-art hybride energiesysteem op een 54-voets catamaran kwam een chartermaatschappij ten rade bij Ysebaert. Al snel bleek een systeem met Lithium Battery Pack de ideale oplossing door de korte oplaadtijd en het lage gewicht in vergelijking met klassieke batterijen.

Het hart van dit hybride energiesysteem bestaat uit een Lithium batterij pack inclusief BMS van 10kWh op 12VDC, één omvormer/lader Quattro 12/5000 van Victron Energy en een fluisterstille Fischer Panda generator 10.000i PMS.  Aangezien de catamaran voornamelijk in zonnige streken wordt gecharterd is er geopteerd om een extra energiebron te installeren met 1kW Solbian flexibele zonnepanelen en een hoogrendement laadregelaar MPPT 150/70 van Victron Energy.

Ysebaert stond in voor de studie, levering en installatie van het systeem op de werf in Frankrijk.

Multifunctionele truck op zonne-energie

Stroom in het midden van het oerwoud, dat was de uitdaging waar onze klant Fisheye voor stond. Voor chocoladefabrikant Barry Callebaut moest een “Cocoa Horizons truck” worden ontwikkeld die wordt ingezet in Ivoorkust. Het Afrikaanse land is de grootste producent van cacao ter wereld. In de truck zullen kinderen leren lezen en schrijven en voorgelicht worden over kinderarbeid, landbouw en gezondheid. Met de vrachtwagen wil Callebaut de boeren uit de regio stimuleren om cacao te blijven telen.

Voor de stroomvoorziening werd eerst gedacht aan een generator maar dit zou het groene imago van het project negatief beïnvloeden. Zonnepanelen waren de oplossing, echter  klassieke zonnepanelen zijn niet geschikt om op een container te plaatsen wegens te breekbaar.  De zonnepanelen van Solbian daarentegen zijn uiterst geschikt voor een toepassing als dit. De truck is uitgerust met 1,2 kW aan flexibele overloopbare zonnepanelen die via een hoogrendement laadregelaar MPPT 150/70 van Victron Energy de gelbatterijen van 24Vdc 800AH (19kW) opladen. Een omvormer/lader Multi 24/2000VA (Victron Energy) zorgt voor de 230VAC stroomtoevoer. Op de batterij monitor BMV600 krijgt de gebruiker een visuele/akoestische weergave van de energieopbrengst van de zonnepanelen, het verbruik en de resterende batterijcapaciteit.

Ysebaert stond in voor het complete energiesysteem van ontwikkeling tot installatie.

Een film over het bouwproces van de truck kan u hier zien.

Industrieel Self consumption systeem

Een industrieel bedrijf in Nederland had het idee opgevat om de opgewekte zonne-energie te gebruiken om ’s nachts de batterijen van zijn vorkheftrucks op te laden. In samenwerking met GNB (Exide) hebben we een self-consumption energiesysteem ontwikkeld  

Het 3-fase energiesysteem bestaat uit 3 strings zonnepanelen, 3 grid inverters 2800W (Victron Energy), 3 omvormer/laders Quattro 48V8000VA (Victron Energy) en een batterij pack OPzV 48V 1500Ah (72 kW buffering).   

De groene stroom  opgewekt tijdens de dag wordt gebruikt om via de Quatro’s het batterij pack van 48V-1500Ah op te laden. Tijdens de nacht worden de vorkheftrucks opgeladen via het omvormergedeelte van de Quattro en de speciale laders van GNB. Het systeem is geconfigureerd om volledig onafhankelijk te functioneren.

 Met de nieuwe datadisplay “Color Control” van Victron Energy kan de klant live data uitlezen d.m.v. een lokale Smart TV of via een webinterface vanuit eender welke locatie.

Samen met GNB heeft Ysebaert het “self consumption” energiesysteem ontwikkeld, geassembleerd en  ter plaatste geïntegreerd.