Deze website maakt gebruik van cookies om onze diensten te leveren. Door gebruik te maken van onze website, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer informatie over onze cookie policy. Via de browserinstellingen op uw computer kan u geplaatste cookies verwijderen en het plaatsen van nieuwe cookies weigeren. Raadpleeg voor de wijze waarop de helpfunctie van uw browser.

Ysebaert

Lithium batterij met ingebouwde BMS en E-keur

Als aanvulling op ons gamma Lithium accu’s introduceren we de AMPS LiFePO4 serie op 12V met een capaciteit van 100Ah of 120Ah. De accu’s kunnen serie/parallel worden geschakeld tot 48V en ze zijn goedgekeurd voor automotive toepassingen (E-keur). We adviseren het gebruik van een “Battery-to-Battery” lader om de accu’s correct en veilig te laden via de alternator (EURO6).

De voordelen van lithiumaccu’s ten opzichte van gewone accu’s hoeven we niet meer uit te leggen. Ze zijn gewoon beter op ieder vlak en iedereen wil ze hebben. Maar lithiumaccu’s plaatsen in voertuigen of boten was tot op heden geen sinecure en vereiste dan ook een uitgebreide vakkennis om dure schade te voorkomen. Lithiumaccu’s hebben immers een specifieke laad- en ontlaadcurve.
Al jarenlang is er vraag naar een eenvoudige, gemakkelijke oplossing om lithiumaccu’s te kunnen plaatsen in de automobielindustrie. En dus ook in commerciële voertuigen, campers, caravans, militaire voertuigen, politiewagens en ziekenwagens.
Tot op heden waren de laadspanning en de laadstroom aan boord van die voertuigen echter niet compatibel met de vereisten van de accu – en de nieuwe Euro 6+-voertuigmotoren met slimme alternatortechnologie maakten de zaken er niet eenvoudiger op. Beide elementen konden niet met elkaar worden verzoend zonder een ingewikkeld tussensysteem dat voor de lithiumaccu moest worden verbonden met een BMS. Maar dat is nu voorbij. Vandaag bestaan er lithiumaccu’s met ingebouwde BMS en automatische uitschakeling, waardoor de lithiumaccu en de oplaadcel zijn beschermd tegen extreme invloeden. Een ‘battery-to-battery’-lader volstaat om de accu zonder extra tussenoplossingen vanuit de alternator van het voertuig te voorzien van de juiste spanning en stroomsterkte. Dat betekent dat wanneer de elektrische spanning in de alternator laag is, de battery-to-battery-lader de spanning verhoogt. Of omgekeerd: wanneer de spanning te hoog is, verlaagt de battery-to-battery-lader die.
Bij te veel stroom vermindert de battery-to-battery-lader de stroomsterkte, zodat de lithiumaccu de ideale en veilige spanning en stroom krijgt. Sinds de komst van de moderne Euro 5/6-voertuigtoepassingen is dat nog belangrijker geworden.

Meer info in deze datasheet en op smartenergyshop.be.